top of page

Pommelien

  • loreverrezen
  • 27 mei
  • 2 minuten om te lezen


Mijn mond viel open. Al vanaf de intro zat het er boenk op.En die mond ging ook niet meer dicht, want in tegenstelling tot de meeste artiesten ken ik van Pommelien haar volledige oeuvre — en dat zong ik, samen met 20.000 andere fans maar al te graag luidkeels mee.


Ik kon er niet van over: dertig jaar moest ik worden om voor het eerst in mijn leven een idool te hebben. En ja, daar ben ik trots op.


Haar stem kenden we al. Haar teksten zijn fenomenaal: poëtisch, herkenbaar en bovendien zelfgeschreven. Als leerkracht Nederlands in opleiding zie ik hier ook meteen kansen: haar nummers zijn perfect bruikbaar in de klas om rond taal, emotie, poëzie en identiteit te werken. Waarvoor dank, Pommelien.


Maar wat mij misschien nog het meest verbaasde, waren haar andere talenten. Dezelfde Pommelien die je op zondag, als Louise, op tv ziet in Knokke Off, stond hier moeiteloos een zaal van meer dan 20.000 mensen te entertainen.


En entertainment was het — voor 200%! Alles klopte: de beelden, de sfeer, de emoties, het podium, de dans, het ‘spelen’ met de camera. Elk detail zat juist. De outfitwissels volgden elkaar razendsnel op en leken bijna onmogelijk. Voor het eerst had ik in die grote zaal niet het gevoel om moeite te doen om de artiest goed te kunnen zien, en dat had niets met mijn plaats ver bovenaan in de zaal te maken. De zaal ademde Queen P.


Ze kwam uit de grond, dook op in het publiek, liep van hier naar daar en bleef ondertussen vocaal indrukwekkend. En alsof dat nog niet genoeg was, klom ze als een echte ster een zwevende ladder op om “Cassandra” te zingen. Kippenvel.


Wat het extra boeiend maakte, was dat de liedjes subtiel verschilden van de originele versies. Die kleine twists zorgden ervoor dat je als publiek continu verrast bleef en nog meer onder de indruk was van haar kunnen.


Dat K3 een zaal laat meezingen, dat kennen we.Maar dat een 25-jarige artieste het Sportpaleis vijf keer vult met eigen nummers, zonder “gemaakt” te zijn door een groot productiehuis — dat vind ik oprecht straf.


Ik was écht onder de indruk. En ik heb vooral enorm genoten. Zoals ze zelf zingt: “De jeugd van tegenwoordig heeft nood aan perspectief.” Misschien is dat wat zij brengt. Perspectief, hoop en echtheid.


Wat ik ook bijzonder vond, was het einde van de show. Na de intro kwam er ook nog een soort outro: een mini-interview waarin ze op een humoristische manier aangaf dat ze haar privéleven liever niet deelt en dat haar muziek voor zich moet spreken. Fijne weetjes die opnieuw een andere kant van haar lieten zien. Iedere show, op een andere manier.


Pommelien, blijf vooral die creatieve tornado.

Recente blogposts

Alles weergeven
Cultuurdialoog WES 4

Reality check aan het eind van mijn opleiding – Maxime Guns Hoi Maxime, Ik was echt heel benieuwd naar deze post van jou. Ik had al zo’n klein vermoeden dat ik tijdens het lezen een blok van je schoud

 
 
 
Wanneer werkt groepswerk echt?

Uit het artikel blijkt dat groepswerk volgens onderzoek een van de krachtigste manieren is om tot echt leren te komen. Leerlingen verwerken leerstof grondiger, leren van elkaar en ontwikkelen tegelijk

 
 
 

4 opmerkingen


Gast
31 mei

Dag Lore,


Wat een heerlijke blog om te lezen. Je enthousiasme spat er zo af dat het bijna even aanstekelijk is als Pommelien zelf.


Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf niet meteen warmloop voor concerten van één artiest, maar zelfs dan begrijp ik helemaal dat iemand zoals zij een zaal van 20.000 mensen moeiteloos kan inpakken.

Ze heeft iets wat moeilijk te omschrijven is: charisma, authenticiteit én inhoud. En dat is tegenwoordig geen vanzelfsprekende combinatie. Haar teksten komen recht uit het leven en raken daardoor meteen hun doel, zonder omwegen of franjes. Dat maakt haar tegelijk toegankelijk en sterk.


Dank je wel om het zo levendig en warm neer te schrijven. Zelfs zonder in de zaal te zitten, was…


Like

Gast
31 mei

Dag Lore,


Ook ik zag Pommelien vorig jaar op Pukkelpop en was toen enorm onder de indruk.


Wat mij het meest aanspreekt, is haar authenticiteit en het feit dat ze haar creatieve, unieke teksten zelf schrijft. Mijn favoriet blijft Kleine Tornado, al hebben ook heel wat andere nummers me al een krop in de keel bezorgd.


Je beschrijft mooi waarom zoveel mensen fan van haar zijn: niet alleen om haar talent, maar ook de echtheid die ze uitstraalt. Fijn om jouw enthousiasme hierover te lezen en te merken dat er nog andere medestudenten dezelfde bewondering delen.


Groetjes,

Liske

Like

Mante
31 mei

Hey Lore


Interessant om te lezen, vooral omdat mijn traject met Pommelien net iets anders verliep. Lange tijd kon haar muziek me eerlijk gezegd weinig raken. Dat had minder met de nummers zelf te maken dan met haar uitspraak, die voor mijn gevoel ergens zweefde tussen een Vlaamse en een Noord-Nederlandse tongval. Die mengvorm creëerde bij mij een zekere afstand.


Tot ik haar voor het eerst live zag op Pukkelpop 2025... Wat op de radio niet helemaal binnenkwam, werkte op een podium des te sterker. Haar présence, stemvastheid en vermogen om een massa mensen mee te nemen, maakten meteen duidelijk waarom ze zoveel jongeren aanspreekt.


Los van persoonlijke smaak denk ik dat haar impact op het Vlaamse cultuurlandschap moeilijk nog…


Like

Gast
30 mei

Dag Lore,


Ik kan me helemaal vinden in dit blogbericht. Ook ik was zwaar onder de indruk na dit optreden.


Mijn dochters waren al langer fan van Pommelien en – toegegeven – zonder lichte druk van hen was ik niet eens naar dit concert gegaan. Maar wát ben ik blij dat ik dat toch gedaan heb!


Wauw! Dat is eigenlijk het woord dat mijn gevoel het beste vat. Want als je het niet gezien hebt en als je er niet bij was, dan valt het moeilijk te vatten hoe goéd dit eigenlijk was.


Dat iemand op haar leeftijd zoiets kan neerzetten zonder aan eigenheid in te boeten: er zijn er weinigen die haar dat nadoen. Erin slagen om een hele AFAS Dome liedjesteksten te…


Like
bottom of page