The Night of the Proms
- loreverrezen
- 8 apr
- 2 minuten om te lezen

Sommige cadeaus zijn leuk om uit te pakken. Andere blijven hangen. The Night of the Proms hoorde zonder twijfel bij die tweede categorie. We kregen de tickets afgelopen Kerst van mijn ouders, en enkele maanden later was het eindelijk zover: een avond uit met het hele gezin.
Nu de babysits toch geregeld waren, pakten we het meteen goed aan. Vooraf gezellig samen tapas gaan eten, uitgebreid bijpraten, lachen, herinneringen ophalen en aftellen tot het moment waarop we richting de ‘AFAS DOME’ zouden vertrekken, dit blijft toch wennen he? Zo’n vooravond is voor mij bijna even belangrijk als het evenement zelf. Het samen onderweg zijn, hier wordt de toon van de avond al gezet.
In de zaal hing meteen een andere sfeer dan bij een doorsnee concert. Het publiek was verrassend rustig. Jong en oud door elkaar. Mensen die duidelijk al vaker geweest waren en mensen die zich gewoon lieten verrassen zoals wij. The Night of the Proms was duidelijk een muzikaal feest voor iedereen.
Het grote orkest, het koor en daarbovenop bekende artiesten die moeiteloos schakelen tussen genres zorgt meerdere keren voor kippenvel. Het ene moment was het echt luisteren, het volgende moment uit de bol gaan. Het was wel een avond van uitersten vond ik.
Onze special guest was Natalia, en daar waren we niet treurig om. Niet alleen omdat ze een sterke stem heeft en het podium volledig inneemt, maar ook omdat ze uit de Kempen komt, uit Oevel dan nog. Net als wij. Mama’s vroegere babysitkindje. Dat gaf haar optreden iets extra’s, iets vertrouwds. Alsof je plots iemand “van bij ons” op zo’n groot podium ziet schitteren. Indien je zou twijfelen, zij hoorde bij de categorie ‘uit de bol gaan’.
Wat die avond nog eens extra duidelijk werd, was hoe verbindend muziek kan zijn. We zaten daar met meerdere generaties, ieder met een andere muzieksmaak en andere herinneringen, en toch vond iedereen wel iets om van te genieten.
Na afloop gingen we allemaal met een fijn gevoel naar buiten. Het was niet de allergrootste feestavond maar wel echt een fijne gezinservaring. Ik vond het zeker een plaatsje waardig op mijn portfolio want soms is cultuur niet iets dat je analyseert of ontleedt. Soms is het gewoon samen luisteren en genieten.
Nog een fijn weetje: Als kind ging mijn mama ook al jaarlijks met het gezin. De cirkel lijkt wel rond. Misschien een start van een nieuwe traditie, als mama en papa blijven sponsoren. 😊


Dag Lore,
De Night of the Proms roept bij mij meteen herinneren op aan mijn jeugd. Ik ben er zelf als tiener enkele keren geweest. Het gevoel van samen zijn tussen duizenden mensen, meezingen met muziek van vroeger en nu, jong en oud door elkaar, blijft iets heel bijzonders en bijna nostalgisch.
De manier waarop je beschrijft hoe muziek mensen verbindt, klopt helemaal. Het is net die mix van generaties en herinnering die zo'n avond haar kracht geeft.
Hou vooral vast aan de traditie, zo wordt het niet alleen aan avondje uit maar is het een cadeau dat ook jij door kan geven en samen beleven.
Warme groet,
Goele